Selecteer een pagina

Tintya – Acintya

Acintya / Tintiya / Tintya 

Op Bali, is er een trend naar monotheïsme en de stralende zonnegod Acintya wordt verondersteld om de enige ware God en de oorsprong van het heelal te zijn.

Als verzamelaar van Balinese houtsnijwerken en dan vooral mythische figuren ontkom je er niet aan zo nu en dan sculpturen van Acintya = Tintya tegen te komen. Op Marktplaats zie je ze zelden aangeboden. Zeker wanneer het een mooi beeld betreft valt er bijna niet tussen te komen. Er blijken verzamelaars te zijn die zich toeleggen op het uitsluitend verzamelen van Tintya beelden en ze hebben er vaak veel geld voor over.

Tintya, wordt in het hindoeïsme beschouwd als de allerhoogste godheid. Hij staat zelfs nog boven de goddelijke drie-eenheid: Brahma, Vishnu en Shiva. Op zich vreemd dat er dan niet meer en gemakkelijker iets over deze god op het internet te vinden is. Tintya wordt vaak afgebeeld in voorwerpen die bij rituelen worden gebruikt. Altijd in de vorm van een naakte man, in geval van gekleurde voorwerpen een witte figuur, met drietandvormige vlammen afkomstig van zijn lichaam. Ook heeft hij vrijwel altijd dezelfde haardracht. Hij wordt ook wel benoemd als de god van de vruchtbaarheid en die vlammen worden dan “geïnterpreteerd” als fallussymbolen en zijn staan voor zijn viriliteit (mannelijkheid).

Opmerkelijk is dat ik eigenlijk nooit zo achter zo’n Tintyabeeld aan gejaagd heb en toen er een (in mijn ogen) opvallend mooie op marktplaats verscheen heb ik daar op geboden, maar nadat deze mijn budget was gepasseerd heb ik em laten gaan. Toen ik daar met een voormalig kennis over sprak, bood hij aan dat ik die van hem die hij zelf op Bali had gekocht van hem mocht overnemen voor de prijs waarvoor hij deze daar vorig jaar had gekocht. Daar ging ik graag op in. Alsof het zo heeft moeten zijn kon ik kort daarna een geweldig exemplaar uit een privé collectie van iemand in de buurt van Maastricht overnemen. Het was een hele rit om die daar op te halen, maar het was zeker de moeite waard als je de plaatjes ziet die ik al van mijn nieuwe aanwinst heb gemaakt. Dit beeld is 40 cm. hoog en 17 cm breed. Het heeft leeftijd, ik denk jaren ’30-’40 en het is in perfecte conditie. Ik ben op zoek naar het verhaal achter dit beeld. Wie zijn die twee fraai uitgewerkte figuren daar op de grond?

Dit is de Tintya die mij opviel op Marktplaats

Dit is de Tintiya die mij opviel op Marktplaats.

Tintya 002

Dit is de Tintiya die ik van een kennis mocht overnemen. Het hout is tamelijk licht van gewicht en het is zeer glanzend gelakt. Gesigneerd: Bramasa Art Gallery Mas Bali.

Tintya gekocht in Beek.

Voor dit beeld ben ik even op en neer gereden naar Maastricht (Beek).  Alles met elkaar was dat zeker de moeite waard.

 

Zoals ik al zei is er veel belangstelling voor Tintya-beelden en al zoekend op Marktplaats viel mij de volgende advertentie: Balinees beeld met deze foto op.

Deze foto van een Tintya-beeld viel mij direct op tijdens het zoeken op Marktplaats.

Een knielende grote Tintya. Donkerbruin en zo te zien puntgaaf. Na het doen van een aanbetaling werd het beeld voor mij tot eind van de maand gereserveerd. Het bleek te worden verkocht door de heer Ben Suzenaar, eigenaar van de Stichting “Johanna”, die een kindertehuis op Bali beheert. Om het complete verhaal te lezen verwijs ik u naar de website van Ben.

Het was heel prettig dat Ben aanbood het beeld van Hoensbroek Limburg op enig moment voor mij mee naar Leidschendam te brengen waar ik het kon ophalen en betalen. Bij de overdracht van het beeld viel me al op dat het ruw en vrij lelijk geschilderd was en Ben merkte op dat het beeld waarschijnlijk lichter van kleur was geweest.

Eenmaal thuis gekomen sprak mijn vrouw haar verbazing uit over het feit dat ik zoveel geld voor zo’n lelijk beeld had betaald en een klein beetje gelijk kon ik haar eigenlijk wel geven. Er waren hier en daar een paar schilfers van de donkere verf afgesprongen en daaronder vandaan kwam de oorspronkelijke kleur van het beeld tevoorschijn. Omdat het een vrij groot beeld van ongeveer 70 cm hoog is, zag ik er tegenop om het van de donkere kleur te gaan ontdoen. Hoe zou ik dat trouwens moeten bewerkstelligen? Met mijn nagel probeerde ik eens of de verf erg los zat en er sprong vrij gemakkelijk alweer een flinke schilfer af.

Om een lang verhaal kort te maken: Ik ben toch maar begonnen de donkere verf te verwijderen en dan heb ik gedaan door met een houten spateltje de donkere verf af te steken. Het oorspronkelijke hout eronder bleek vrij hard van kwaliteit en liet zich niet gemakkelijk krassen. Ik heb kwetsbare delen met nagellakremover bewerkt en daarmee lukte het wel om de verf een beetje op te lossen. Met een scherpe injectienaald heb ik in de gedetailleerde versierselen van het beeld geprobeerd de verf weg te peuteren. Toch heeft het me ongeveer een week gekost om vrijwel alle donkere verf te verwijderen. Het beeld is er naar mijn mening behoorlijk van opgeknapt en aardig terug gekomen in oude staat. Hieronder volgt een serie foto’s van het verwijderen van de verf.

U kunt mijn Tintya-beelden bekijken in de hieronder volgende galerij.

Translate »